19.2.2018

Sanat haltuun – lukutaitoa räppäämällä

Sanat haltuun!

Kuka puhuu? Kenelle puhutaan?

Keskuspuiston ammattiopiston kulttuurin ja taiteen tuntemuksen kurssilaiset saivat tilaisuuden osallistua ”Sanat haltuun – lukutaitoa räppäämällä” -työpajaan 8.2. Tenholantiellä.  Iltapäivän työpajan teema oli jo nostanut nuoret uteliaan jännitteiseen tunnelmaan. Pitääkö osata räpätä?

Sanataideopettaja Aleksis Salusjärvi ja räppäri Mikko Sarjanen (Atomirotta) havainnollistivat lukutaitotyöpajassa musiikin avulla, kuinka kuuntelemalla, päättelemällä ja laulun tekstejä, lyriikoita lukemalla avautuu paljon tietoa puhujasta ja siitä, kenelle viesti on suunnattu. Pajalaiset saivat rap-tekstejä analysoitavakseen.

”Harvat nuoret lukevat nykyisin, mutta kaikki kuuntelevat musiikkia. Sen kautta pääsee mukaan nuorten maailmaan”, Mikko kertoi. ”Rap-lyriikoissa pelataan paljon sanoilla ja tekstit ovat isossa roolissa, joten musiikkilaji sopii siltäkin osin työpajoihin hyvin”, Sarjanen jatkaa.

Uutta asennetta lukemiseen

Sanat haltuun -hankkeen takana on 2017 ollut Lukukeskus ja taloudellisena tukena UPM. Pajojen suunnitteluun osallistui Lukukeskuksen lisäksi ammattikoulujen äidinkielen opettajia, lukutaidon ja lukemisen asiantuntijoita sekä alan tutkijoita. Lukukeskuksen toiminnanjohtaja Ilmi Villacis kertoo: ”Työpajojen sisältöä ryhdyttiin muokkaamaan etenkin ammattikoulujen opetussuunnitelmiin sopivaksi ja siellä opiskelevia nuoria kiinnostavaksi.” Kiinnostavaa on, että myös työnantajia on ollut mukana työpajoissa. Hyvä sauma heille tutustua mahdollisiin uusiin työntekijöihinsä!

Suomi lasketaan lukutaidon kärkimaaksi. Silti peruskoulun päättää noin 6 000 nuorta, joilla ei ole riittävää lukutaitoa, mistä johtuen arkielämästä selviytyminen tuottaa vaikeuksia. Ilman riittävää lukutaitoa ihminen jää helposti yksin. ”Yksi tehokkaimpia syrjäytymistä ehkäiseviä tekijöitä on opintojen jatkaminen peruskoulun jälkeen. Tässä tarvitaan eri toimijoiden, niin kodin, koulun, kirjastojen kuin kolmannen sektorin yhteistyötä”, sanoo Villacis.

Aleksis ja Mikko ovat pitäneet siis 100 työpajaa, tavanneet 3 000 oppilasta 29:llä paikkakunnalla, 24:ssä oppilaitoksessa ympäri Suomea. ”Mikko on paitsi tiedollinen auktoriteetti myös elävä esikuva. Rap-lyriikoiden käsittäminen kirjallisuuden muodoksi avaa tekstitaitoihin uuden oven. Moni lukuaineissa heikosti pärjäävä oppilas omaa hyvät valmiudet tekstianalyysiin, kun tarkasteltavana on häntä luontaisesti kiinnostava teksti”, kirjoittaa Aleksis.

Huomioita työpajoista

Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus on tutkinut Sanat haltuun -työpajojen vaikuttavuutta. Koska lähestymistapa oli poikkeuksellinen ja tätä kohderyhmää varten luotu, oli tärkeää selvittää uusien metodien ja aiheiden toimivuutta ja kiinnostavuutta. Tällaisia lukuja selvisi:

– 50 % oppi uutta: ”Ajattelen enemmän kuka on tekstin luonut ja kenelle.”

– 30 % kiinnostui erilaisista teksteistä: ”Musiikkiakin voi lukea, olen yleensä vain tulkinnut paljon kapeammin.”

– Yli 20% pohti uudella tavalla suhdettaan lukemiseen: ”Se oli jännää et kaikki on lukemista.”

Mitä ME pajassa tehtiin?

Esittelyiden jälkeen kuunneltiin pari biisiä ja niiden välissä pohdittiin sanoituksia. Kuka kuuli mitäkin ja mitä se kuultu avaa? Keskustelu alkoi varovaisesti, mutta jo seuraavan kappaleen jälkeen oltiin rohkeampia.

Sitten otettiin kynät käteen ja jokainen kirjoitti joko oman lempikappaleen sanoituksesta viisi sanaa tai omaa riimii. Sen jälkeen omakohtaiset jutut aukesivat. Oli huiman monenlaisia, oman elämän kertomuksia ja tulkintoja. Intensiivistä. Aika loppui kesken.

No, miltä tuntui?

Opiskelijat:

– Oli hienoa, kun kaikki huomioitiin, vaikkei kaikki räppää

– Vaikuttavaa, pisti ajattelemaan

– Oli hyvä fiilis, kun eivät tulleet viisastelemaan, tuomaan jotain valmista, vaan keskustelemaan

Työpajan vetäjä Aleksis:

– Teidän porukka oli poikkeuksellisen uteliasta ja vastaanottavaista, mikä tietysti teki pajan vetämisestä nautintoa. Olin myös ilahtunut siitä, miten teräviä tyyppejä opiskelijoissa oli. Valmiudet aika monimutkaiseenkin tekstianalyysiin ovat selvästi olemassa, vaikka tekstipohjainen työskentely ei muuten niin helppoa olisikaan. Parilla oppilaalla taidot olivat selvästi yli keskiarvon.

– Positiivisin juttu oli kuitenkin se, että ryhmä oli yhdessä niin altis dialogille ja porukka oli heterogeenistä. Tosi hienoja tyyppejä!

Katumusiikista katutaiteeseen

Iltapäivän kruunasi vielä retki Taidehalliin, missä itse taiteilija EGS kertoi taiteellisesta työstään ja näyttelystään: maalaamiaan graffiteja yli 50 maassa, yksi sali lasiveistoksineen, Mäkelänkadun kaadetut lehmukset poltettuna, uutena veistoksellisena puukujana yhdessä salissa, neljä metriä korkeat kartat piirrettynä kuvanveistosalin seiniin, mielikuvitukselliset ja mielivaltaiset maiden rajat. ”Tärkeätä on se, että saan tehdä taidetta muiden kanssa, jotka osaavat eri asioita kuin itse. Ei tällaisen ison Taidehallin ripustaminen olisi mahdollista yksin.” Eksklusiivista oli se, että yleensä tuntemattomana pysyttelevä taiteilija, otti meidät vastaan naamiotta, ihan omana itsenään.

 

Lisätietoja Taide- ja kulttuuriopettaja Mervi Lehmusoksalta.

mervi.lehmusoksa@keskuspuisto.fi

Lähteet ja lisää aiheesta: www.lukukeskus.fi

Radiolinkki: http://www.lukukeskus.fi/sanat-haltuun-ammattikoululaisten-lukutaito-muuttuvassa-tyoelamassa/

Youtube Mikko Sarjanen haastattelu

Lehtijuttu HS EGS

(HS/4.1.2018)

Keskuspuiston ammattiopiston opiskelijat osallistuivat Räp -työpajaan.

Graffititaiteilija EGS esitteli opiskelijoille näyttelyään Helsingin Taidehallissa.