Kuukauden taitelija

J.O. Mallander

Loputtomat ideat

30.5.2005

”Taiteilijalle riittää yksi luova oivallus”, sanoo J.O. Mallander. Itsellään hän laskee tällaisia tärkeitä oivalluksia olleen kolme: ”ensimmäinen oli paperiveistokset, jossa liitin postikorttimaisemaan siirtokirjaimia, toinen oli nämä hiiliympyrät ja kolmas tiilikiviveistokset”. Mallanderin, uusin, neljäs oivallus tulee liittymään sanoihin ja riimeihin.

Mallanderin mukaan yksinkertainen idea on oikeastaan loputon, idea kun alkaa lopulta toimia itseohjautuvasti. Lappeellaan olevalla hiilellä pyöräytettyjen ympyröiden sarjojen tekemisen monivuotisena aikana löytyi valtavasti asioita, niin teoksesta kuin taiteilijasta itsestään. ”Ympyrä on tietysti universaali symboli, mutta tämän täydellisen ympyrän hakemisesta tuli minun oma taiteellinen symbolini.”

Kun matka oivalluksen kanssa kestää kauan, se alkaa sanoa paljon. ”Nämä ympyröiden sarjat voi nähdä kaikilla eri tasoilla: vaikkapa siitepölynä, atomeina tai soluina tai sitten ihmisen mittakaavassa: lumisateena, sateena. Ja tietysti niissä on tähtien ja linnunratojen skaala myös. Näissä näkee kuin vuosirenkaita, kasvua. Näiden kanssa työskentely on kuin musiikkia, improvisoitua jazzia, joka kehittää oman rytminsä, niinpä minulle tuli mieleen rumpujen symbaali, siis vähän kuin symboli. Tällaisessa työskentelyssä liittyvät toisiinsa rationaalinen ja epärationaalinen. Tietysti hiili on myös alkuaine, koko elollinen maailma perustuu hiilelle. Hiilestä muovautuvat myös timantit.”

Tällaisella assosioituvalla tavalla hyvä oivallus siis itsessään tuottaa merkityksiä. Esimerkiksi, kun Mallander hiiliympyröitä tehdessään löytää oikein hyvän ja kiinnostavan hiilen, tekeminen tiivistyy. Hän alkaa tehdä ”klustereita”, keskustaansa tiivistyviä systeemeitä. Hiili ohjaa olemuksellaan taiteilijaa ja taiteilija omallaan hiiltä. Idea on tällä tavoin loputon, mutta tragedia on siinä, että ”ihminen ei ole loputon.” Aika tulee väkisin mukaan kuvaan.

Mallander sanoo buddhalaisten oppineiden tutkineen ihmisellä olevan noin 7 000 erilaista mielikuvaa yhden päivän aikana. Ja sitä taustaa vasten kuvataiteen olennaisuus on siinä, että se pysähtyy yhteen häivähtävään mielikuvaan peräti koko teoksen tekemisen ajaksi: päiviksi, viikoiksi tai kuukausiksi. Ja Mallander tekee mielikuvaansa, yhtä ideaansa peräti vuosien ajan.

Pessi Rautio

Bojangles

Mr. Bojangles, 2000, hiili ja kollaasi paperille.

 

Lisää kuvia näyttelystä